28. července 2020

13:46

TŘMENY

28. července 2020, 13:46 | Máte pocit, že třmeny jsou všechny vlastně stejné a že při jejich výběru není co řešit?

Máte pocit, že třmeny jsou všechny vlastně stejné a že při jejich výběru není co řešit? Možná budete překvapeni, jak velké rozdíly mezi jednotlivými typy třmenů jsou.

 

Základní rozdělení třmenů je na třmeny klasické a bezpečnostní. Dále nás pak zajímá velikost třmenů. Ta je udávána šířkou nášlapné plochy mezi rameny třmenu. Naprosto nejběžnější je šíře 12 cm. Stále častější je pak zmenšená verze pro děti – důvodem je především bezpečnost. Pokud je třmen příliš velký, může malá dětská noha v případě pádu projet dopředu a zůstat v něm zaklíněná. Dětské třmeny jsou zpravidla široké 10-11 cm a doporučují se maximálně do velikosti boty 37. U příliš velké boty v malém třmenu hrozí opět její uvíznutí.

Existují i třmeny pánské, široké 13 cm. Ty jsou vhodné pro opravdu velkou nohu a z praxe víme, že se prodávají spíše výjimečně.

Určující je ale vždy velikost boty. V ideálním případě by ve třmenu vedle boty ještě mělo být trochu místa, aby byla bota pohyblivá jak do stran, tak dopředu/dozadu.

 

TIP: pozor na termoboty! Většinou jsou tyto boty mohutnější než klasická perka, takže se buď noha do třmenu vůbec nevejde, nebo je v něm příliš napresovaná a noha již nemůže v případě pádu snadno vyklouznout.

  

 ok-vs-male.jpg

Vlevo správná velikost třmenu, vpravo noha v příliš malém třmenu.

 

Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru třmenů by měla být naše stabilita – pokud máme ve třmenech stabilní oporu, můžeme se v sedle daleko lépe uvolnit. Pokud nám noha po třmenu byť jen nepatrně klouže, máme tendenci se na tuto nepříjemnost soustředit a během ježdění se jí podvědomě snažit vyřešit. Během ježdění se pak snažíme „chytat prsty“, třmen si různě upravujeme a to samozřejmě negativní vliv na sed.

Ideální jsou třmeny se širokou a protiskluzovou nášlapnou plochou (ať je to guma s kovovými hroty, nebo je celá nášlapka z kovu), příjemné je také lehké zaúhlení směrem dolů, které pomáhá držet patu ve správné pozici, aniž by se náš kotník musel příliš ohýbat. Nemalé procento jezdců trpí při ježdění bolestmi kotníků nebo kolen. V takovém případě může výběr vhodných třmenů přinést velkou úlevu. Existují třmeny s tlumícími podložkami, nebo takové, které pruží díky speciální konstrukci a použitému materiálu.

 

TIP: Bolesti kloubů jsou ovlivněny i stabilitou nohy ve třmenu – často stačí vyměnit třmen za jiný, se širší a protiskluzovou nášlapnou plochou a jezdci se uleví.

 

Třmeny jsou vyrobeny z různých materiálů. Nejčastěji se setkáme se třmeny kovovými, čím dál oblíbenější jsou i ty plastové. Nášlapná plocha může být gumová (rovná nebo šikmá), která ale lze ve většině případů vyndat a vyměnit za kovovou, která protiskluzovou úpravu. Některé třmeny mají nášlapku z kombinace gumy a kovu.

 

Pojďme si nyní některé modely představit. Za zmínku stojí dvoje klasické třmeny, které se však od těch běžných celkem zásadně liší. První jsou Flex-On Green Composite – to jsou plastové třmeny zpevněné ocelovou výztuží. Mají širokou nášlapnou plochu s kovovými hroty, která je buď rovná, nebo lehce zešikmená. Pod nášlapnou plochou mají tyto třmeny speciální tlumící podložky, které velmi příjemně tlumí nárazovou energii a ulevují tak bolavým jezdcovým kloubům.

Další netradiční variantou jsou třmeny Acavallo Opera, které mají rovněž velmi širokou protiskluzovou nášlapnou plochu. V kombinaci s pootočeným očkem pro třmenový řemen (třmen se neotáčí) je to velmi nápomocné pro udržení nohy v korektní pozici.

 

Bezpečnostní třmeny – jejich úkolem je uvolnit jezdcovu nohu v případě pádu. Pokud by noha zůstala ve třmenu zaklíněná, může dojít k nehezkým zraněním.

Samozřejmě je důležité mít správnou velikost třmenu a mít třmen správně našlápnutý – aby nám noha neprojela skrz celý třmen dopředu. Bezpečnostní třmeny jsou vždy větší investice, než třmeny klasické. Nicméně je to investice, která vám v případě pádu může zachránit zdraví. A také je to investice dlouhodobá – třmeny nám při troše péče (pravidelná kontrola a čištění od písku, zejména u vyklápěcího mechanismu) vydrží mnoho let.

 

Bezpečnostní třmeny fungují v zásadě na dvou principech – buď jsou kloubové, v tom případě se třmen ohne a nohu uvolní, nebo je nějakým způsobem upraveno vnější rameno třmenu tak, aby se při pádu otevřelo a noha se ze třmenu dostala ven.

Kloubové třmeny jsou pro mnoho jezdců velmi pohodlné – nejen že klouby mají bezpečnostní funkci, ale díky své pohyblivosti umí tento typ třmenů velmi dobře ulevit bolavým kotníkům.

 

hs-bowbalance.jpg

Kloubové třmeny HS Balance - kromě kloubů mají také speciální tvar ramen a širokou nášlapnou plochu. 

 

Nejrozšířenější variantou třmenů s upraveným vnějším ramenem jsou tzv. gumičkové třmeny. Ty mají místo vnějšího ramene gumičku, která se v případě tlaku velmi snadno uvolní a noha se pohodlně dostane ven. Jsou to cenově dostupné a zároveň naprosto spolehlivé třmeny.

 

Další možností je výklopné vnější rameno. To je u různých třmenů řešeno různými způsoby.

 

Oblíbené třmeny FreeJump mají vnější rameno pružné, se speciálními průřezy a v případě, že noha ve třmenu zůstane zaklíněná a na rameno je vyvinut vyšší tlak, v místě průřezů praskne a nohu uvolní. Třmeny jsou navíc díky speciální konstrukci a použitému materiálu velmi příjemně pružné. Mají širokou nášlapku s kovovými hroty a jsou k dostání v mnoha barvách.

 

Další možností jsou třmeny FlexOn SafeOn – základní konstrukce je stejná, jako u klasických třmenů této značky - široká protiskluzová nášlapka s tlumícími podložkami, možnost zvolit si zda je nášlapka rovná, nebo lehce zkosená. Bezpečnostní verze měkké vnější rameno, které se v případě pádu ve spodní části otevře.

branchesamoviblesso.jpg

Třmeny Flex-On nabízejí spoustu barevných variant. Můžete si je sestavit přesně podle svých představ. 

 

Poslední možností je vyklápění vnějšího ramene v horní části třmene. Takto jsou zkonstruovány celohliníkové třmeny Tech Venice.

 

TIP: ochranné krytky na třmeny - zabrání tomu, aby nečistoty ze třmenů poškrábaly bočnici sedla

 

ochranna_krytka_na_trmeny_equiservis-703984-600-600-0.jpg